Podsumowanie 2018

Podsumowanie 2018.

W zasadzie nic szczególnego się nie wydarzyło.

Amigowe rozwiązania na x86 czyli AROS dalej jest w tym samym miejscu co w roku 1996. Nie ma czegoś takiego jak Amiga Os X czyli Amigowe gui i grafika na unixie. Deweloperzy i użytkownicy tego systemu uważają że skoro działa na x86 a nie na tym złym ppc to jest super i nie trzeba robić nic więcej. Żadnego postępu od roku 1996. Jak w 1996 nie można było skompilować kodu z Amigowym GUI tak żeby działało, tak zostało do dziś, nikogo to nie interesuje nikt nic z tym nie robi. Nikogo nie interesuje jakość API, nikogo nie interesuje zgodność API, nikogo nie interesują testy API, nikogo nie interesują problemy z tym systemem. Nie trzeba wydać  pieniędzy na ppc to jest super. Żadnego postępu od 1996.

AROS x86 jest zrobiony w wyjątkowo głupi sposób, wiadomo że przy okazji przejścia na x86 trzeba przekompilować wszystko, to nikt nie pomyślał o tym żeby dodać ochronę pamięci. Zupełnie inaczej niż to zrobił Microsoft przy przejściu z 3.x na NT czy Apple przy przejściu na Os X. Gdzie w obu przypadkach zachowano gui i  grafikę, a zmieniono jądro systemu na profesjonalne vms i unix.

Czas leci, w 1996 – dwadzieścia dwa lata temu weszło na rynek Windows NT 4.0, w 1997 VooDoo. Od 1997 na pc na NT 4.0 można było grać i używać softu użytkowego na tym samym systemie. Co prawda nie we wszystkie gry bo NT obsługiwało tylko OpenGL, i wolniej bo NT wymagała więcej zasobów niż 95 czy 98, ale zawsze to był system z ochroną pamięci. Tak samo linux od 1997 można było mieć ochronę pamięci i OpenGL.

Na tym tle AROS x86 z brakiem ochrony pamięci prezentuje się wyjątkowo kiepsko – nie dość że nie kompatybilny z Amiga OS to jest w tym miejscu gdzie Windows było w 1996. Dalej jest to poziom Windows 95 OSR 2. Jedyne co się zmieniło od 1996, tyle że sporo na minus to problemy ze sterownikami. W 1996 pc hardware był dużo mniej skomplikowany, to się AROS tak nie wlekł w porównaniu do win/lnx jak dzisiaj.

Klasyk czyli 68k.

Neoklasyk – Vampire – wydajność 68060 50 MHz jak w 1996. Tylko pamięć szybsza bo szyna 100 MHz. Ale to też nic nowego w 1998 pamięć w PC też była na 100 MHz, choć niektórzy kupowali już na 133 MHz. Oczywiście PC miało parę razy szybszy cpu.

Amiga NG.

Nic nowego, to samo co rok temu. Tak samo przestarzałe jak jak inne rozwiązania, ale w porównaniu do AROSa x86 ma kompatybilne z Amiga Os GUI, a w porównaniu do klasyka i neoklasyka wielokrotnie szybsze, przynajmniej osiąga wydajność pc z 1998 roku. Oczywiście przeglądarki się starzeją itp itd.

 

Leave a comment