Gry na klasyka

Opublikowane jako

Kurs programowania dla początkujących

Na ppa toczy się dyskusja na ten temat.

A ponieważ dalej panuje tam cenzura, to tu może napiszę co o tym sądzę.

Oczywiście najlepiej jest zainstalować w Amidze kartę graficzną, wtedy życie jest o wiele prostsze.

Jeśli jednak nie zamierza instalować karty graficznej, ani używać winuae, to cóż niech się bawi w kodowanie w stylu Amigi 500, tylko niech robi to dobrze.

Język programowania – motorola.

AMOS jest zbyt oddalony od hardware, przez co gry w AMOSie wyglądają jakby ktoś chciał zrobić grę na c64 tylko się nie wyrobił i wyszło na Amigę. Nikt jeszcze nie zrobił w tym dobrej gry na Amigę – odpada.

Zostają C i assembler, C jest jak ktoś się postara równie szybkie jak assembler, ma te zalety że więcej ludzi zna więc w przypadku błędów jest więcej ludzi którzy mogą rzucić okiem i doradzić czy wskazać błąd. Jest też bardziej czytelny więc łatwiej zoptymalizować niektóre fragmenty, albo zapisać lepiej algorytm – więc lepiej używać C.

Książki.

Sięgnąłem do notatek, oczywiście moja ulubiona “Mapa pamięci Amiga 500 2000 tom 2 (1993)”,
i równie dobre “AMIGA bez tajemnic – książka niezbędna dla każdego kodera – zrób własne demo”,
gdzie po polsku ładnie jest wyjaśnione co i jak w temacie kodowania w stylu Amigi 500, z przykładami. Obie pozycje bardzo łatwe do zorganizowania, jak ktoś chce kodować w stylu Amigi 500 to musi się postarać.

Internet.

Dość fajnie na przykładzie paru gierek sztuczki i kruczki z czasów Amigi 500 opisuje http://www.codetapper.com.

Styl

Dostęp do hardware – poza dyskiem i pamięcią, lepiej wszystko robić po swojemu,
na starcie trzeba wyłączyć Workbench żeby nie system nie kolidował.

Kodowanie w stylu Amigi 500 to różne sztuczki i kruczki które polegają nie na rysowaniu czegoś,
ale głównie na wyświetlaniu tego co już wcześniej zostało narysowane.

Technologia z roku 1983, bardzo się to różni od wszystkiego co powstało po Amidze 500.

Oraz absolutnie całkowicie różni się od stylu programowania zalecanego przez Commodore po Amidze 500.

Wymaga również o wiele większej ilości czasu i pracy żeby osiągnąć ten sam efekt niż na Amidze z kartą graficzną,

ale co kto lubi.

Oczywiście przy kodowaniu w stylu Amigi 500 ważne jest biegłe posługiwanie się copperem,

kombinacje ze spriteami, żonglowanie wyświetlanym obrazem. Zmiany w liście coppera.

Fajnie dla paru gier jest to rozpracowane na http://www.codetapper.com.

Uwagi

Na koniec chciałbym życzyć użytkownikom klasyka zrobienia wielu udanych gier na Amigę 500,

w stylu Amigi 500.

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s